Groep 8 van 't Palet schittert in afscheidsparade

Juli 2019
Basisschool ’t Palet stapte voor het afscheid van groep 8 af van de traditionele musical. Dit jaar sluit de school voor het eerst af met de Pr8 Parade op 11 juli.
Het idee om de musical los te laten, speelde al een paar jaar bij de (vak)leerkrachten van ‘t Palet. “We maakten één musical voor drie groepen 8 bij elkaar, zo’n 75 leerlingen. De wekelijkse repetitie begon al in januari, dat gaf een veel te lange spanningsboog. Daarnaast past een musical niet bij alle leerlingen en waren de rollen niet voor iedereen interessant. Het was lastig om hiermee alle leerlingen een goede plek te geven”, zegt Suzanne Jalink, vakleerkracht muziek. “We misten ook het eigenaarschap van de kinderen”, vult leerkracht van groep 8 Radjoe Raghoebar aan. “Bovendien hebben ze veel meer in zich dan er bij een rol in een musical uitkomt.”
 


De Pr8 Parade werd ontwikkeld om leerlingen dat eigenaarschap over hun afscheid te geven en om hen de kans te geven te schitteren met hun eigen talent. Het idee komt voort uit het leerkansenprofiel, een doorlopende leerlijn gericht op beeldende vorming, theater, muziek, ICT, techniek en sport & beweging. Leerlingen krijgen gedurende hun hele schoolperiode les van vakleerkrachten en ontdekken zo welke kwaliteiten zij allemaal in huis hebben. Muziekleerkracht Suzanne Jalink: “Ze werken jaren aan hun talentontwikkeling op de verschillende disciplines. Dat zie ik bijvoorbeeld ook bij zangles; het niveau is ontzettend hoog. Op de Parade kunnen ze dat laten zien, bij een musical is dat toch wel anders.”
 
Doorlopende voorstelling
De Pr8 Parade met het thema Tijd is een soort doorlopende voorstelling. Het heeft een festival-opzet met korte voorstellingen, presentaties en exposities op verschillende locaties op school en in de wijk. Elke locatie heeft een andere discipline binnen het thema waarin de onderdelen beeldende vorming, theater, muziek, ICT & techniek, dans, of sport & beweging terugkomen. De leerlingen blijven op de plek van hun uitvoering en de ouders en andere bezoekers lopen onder begeleiding van een leerkracht een route langs de diverse onderdelen. Uiteindelijk komt iedereen samen in de gymzaal van de school voor het gezamenlijk afscheid met een speciaal lied van de leerkrachten voor de leerlingen.   
 
Leerkrachten pitchen
De voorbereiding van de Pr8 Parade startte al in het najaar. Suzanne Jalink: “Dat begon met een pitch door de (vak)leerkrachten en themaworkshops voor de leerlingen. Zo konden ze ontdekken waar hun passie ligt. Ook deden ze een persoonlijkheidstest om zichzelf beter te leren kennen. Wil ik op de voorgrond? Wil ik samen met anderen iets maken, of toch liever alleen? Enzovoorts. En wat voor soort einduitvoering past daar dan bij? Een theaterstuk, een film, 3D-tekeningen, een muziekuitvoering of toch een kooruitvoering?” Radjoe Raghoebar vult aan: “We wilden álle kinderen motiveren een manier te vinden die bij hen past om goed afscheid te nemen van de basisschooltijd.”
 
Zelfbedacht toneelstuk
De leerlingen zijn positief over deze aanpak. “Alle meesters en juffen gaven een introductie van wat je bij hun kon doen. Daarna mocht je zelf kiezen wat je het leukst vond. Ik heb voor theater gekozen. Ik had al heel veel zin in de musical, dus toen dat niet doorging, baalde ik eerst wel”, zegt Hicham. “Maar nu vind ik het heel leuk, want ik mocht bepalen of ik een kleine of een grote rol wilde. Ik heb nu heel veel tekst”, vertelt hij in een oefenruimte van het nabijgelegen theater De Vaillant. Hier geeft vakleerkracht Nienke van Sprang toneelles.



Ook klasgenoot Ayoub is enthousiast: “We bedachten samen waarover het stuk gaat, het gaat over bejaarden, hun leven, vriendschap en familie.” Vakleerkracht Nienke van Sprang licht toe: “En om inspiratie te krijgen gingen we eerst naar een bejaardenhuis.” Ayoub: “Ja, en daar interviewden we mensen. Oude mensen zijn helemaal niet saai, ze hebben heel veel meegemaakt.”
 
Straatkunst
“Elke donderdagmiddag werken alle leerlingen onder begeleiding van een vak- of groepsleerkracht aan hun eindpresentatie”, legt Radjoe Raghoebar uit. “Ik begeleid samen met een collega bijvoorbeeld een groep die zich bezighooudt met straatkunst. De een doet aan 3D-tekenen, de ander aan graffiti spuiten en weer een ander maakt een soort goocheltruc. Ze onderzochten wat ze precies wilden doen en hoe ze dat moesten maken. En dan zelf aan de slag met het ontwerp en het maken van het eindproduct.”
 
Zoektocht
In het muzieklokaal van Suzanne Jalink komen elke week acht leerlingen samen om een muziekconcert te ontwikkelen. “Het waren er eerst tien, maar twee vonden zingen voor een groep toch te spannend. De overgebleven leerlingen zijn heel erg enthousiast. Ik heb ze helemaal vrijgelaten in hun ideeën. Ze wilden eerst een concert van drie kwartier geven. 'Prima’, zei ik, ‘zoek maar uit hoeveel liedjes jullie dan moeten zingen.’ De uiteindelijke duur van het concert is twintig minuten geworden", lacht Suzanne. “Ondanks dat we al sinds januari bezig zijn, is dat in tegenstelling tot de musical niet te lang. Deze nieuwe aanpak zorgt ervoor dat elke leerling een eigen zoektocht begint om tot een eindproduct te komen. De muziekgroep zingt twee koorstukken en elke leerling zingt ook nog een eigen stuk. Er is zelfs een rap die samen met een rapper uit de wijk werd geschreven en geproduceerd!”
 
Voldoening
Radjoe Raghoebar: “Hoe de Pr8 Parade ook uitpakt, dit hele proces is belangrijker dan het eindproduct. Het heeft zoveel meer waarde dan een musical. Elke leerling heeft de kans gekregen zichzelf te ontplooien en te doen waar hij of zij goed in is of blij van wordt. Het heeft ze echt voldoening gegeven. Ze hebben zichzelf versteld doen staan, uitdagingen overwonnen en prachtige eindproducten gemaakt.”  
 
Tekst Sietske Arkenau
Fotografie Lou Wolfs