5 VRAGEN AAN...
Mei 2019
Roy Vathorst (22), social media- en online marketingexpert
Wie ben je en wat doe je?
Ik ben een oud-leerling van het Stanislascollege in Pijnacker en afgestudeerd in Informatie, multimedia & management. Ik ben oprichter en eigenaar van een marketingbureau, waar we nu met een jong team van negen talenten werken. Jaarlijks geef ik zo'n honderd trainingen aan scholen, ouders, gemeenten en politie over social mediagebruik door kinderen.
Hoe ben je daar in terecht gekomen?
Zelf ben ik vanaf mijn twaalfde al zeer actief op social media, toen nog op Hyves. Ik had er tientallen pagina's, bijvoorbeeld 'Ik hou van chips' of een pagina voor liefhebbers van muziek. Ineens werd ik door bedrijven benaderd die via die pagina's reclame wilden maken voor hun producten. Rond mijn veertiende, vijftiende jaar realiseerde ik me dat ik best veel kennis had over social media en dat er op dit onderwerp een grote kenniskloof was tussen jong en oud. Ik ging mijn kennis delen op scholen en aan ouders. Tegen de tijd dat ik zeventien was, deed ik dat op zo'n 75 tot 100 scholen per jaar.
Wat vertel je op zo'n bijeenkomst?
Bij jongeren vind ik het echt belangrijk om het over de gevaren te hebben, zodat er een besefmoment komt. Aan ouders is mijn boodschap vooral: 'Hier is je kind mee bezig, leer daarmee omgaan op de juiste manier.' De grootste fout die je kunt maken als ouder of als school, is er niet mee om te gaan of te zeggen dat je er niets mee te maken wilt hebben. Dat kan niet. Je kind, je leerlingen, ze zijn online actief. Je moet wel. Scholen die er wel mee bezig zijn, doen dat vaak vanuit angst. Zet die angst om in belangstelling richting je leerlingen. Wat daarvoor de juiste manier is, verschilt per school, zelfs per locatie. Maak daarom een plan passend bij jouw school, samen met mensen die er verstand van hebben. Er zijn op de meeste scholen wel protocollen, maar die zijn vaak oppervlakkig, terwijl je best heel specifiek mag zijn. Wat zijn de regels voor filmen op school? Hoe ga je er mee om als een leerling die regel overtreedt? Mag je een telefoon afpakken?
Wat geef je ouders en leraren verder mee?
Omgaan met social media is opvoeding. Net zoals dat je kinderen leert hoe ze moeten oversteken als ze klein zijn, moet je ze ook leren hoe ze met social media om moeten gaan. Op welke leeftijd ze welke stap kunnen zetten, hangt ook af van de omgeving waarin ze opgroeien. Soms kom ik in een groep 8 en heeft nog niemand een telefoon, op andere scholen hebben ze vanaf groep 5 al de nieuwste apparaten. Als jouw kind de enige in de klas is zonder telefoon, kan dat toch averechts werken. Daarnaast hebben ouders zelf een voorbeeldfunctie. Hoe ga je zelf om met je privacy? En hoe gedraag je je online? Ik had pas een groep van 75 ouders. Toen ik vroeg of ze wilden kijken of hun WhatsApp op privé stond, bleek dat maar drie mensen dat zo hadden. Privacy vind ik belangrijk trouwens. Scherm je profiel af en leer je kind dat ook. Natuurlijk krijgen kinderen een kick van meer likes als hun profiel openbaar staat, maar veiligheid gaat voor likes. 
Wat wil jij nog bereiken?
Ik vind dit een belangrijk onderwerp, er kan veel fout gaan, ik heb dat om me heen ook gezien. Ik zou graag deze voorlichting landelijker maken, zodat we meer mensen kunnen bereiken. Daar werk ik nu aan. En mijn internetbureau groeit nog steeds, daar blijf ik ook zeker aan werken.
 
Meer weten? Je kunt Roy bereiken via www.royvathorst.nl of www.rvwebdiensten.nl.
 
Tekst Annemarie Breeve
Foto archief Roy Vathorst
EERDERE
5
VRAGEN AAN...