COLLEGA COLUMN
Mei 2019
Mediamarktwerking in het onderwijs
Zolang er scholen bestaan, zijn er smoezen om te-laat-komen te verhullen. Van ‘de brug stond open’ tot ‘ik moest mijn hond uitlaten, maar dit duurde langer omdat hij aan de diarree was’. Vanaf 1 juli 2019 is appen op de fiets strafbaar. De nieuwste smoes kan dan worden: ‘ik moest onderweg stoppen om mijn rooster in Magister te checken’. We zijn mobieler dan ooit door ons mobieltje. Een telefoon zonder internet is een anachronisme in onze mediamarktwereld. Dat ding proberen af te pakken van een scholier, leidt tot fantoompijn bij de laatste, alsof zijn of haar derde hand dreigt te worden afgehakt.

Groepsapp
Moderne media: een vloek of een zegen? In ieder geval werkt communicatie in een vloek en een zucht. Ouders volgen hun kinderen minutieus en appen de school al om opheldering over een te-laat-melding in Magister terwijl hun nageslacht nog druk bezig is onderweg een smoes te bedenken. We kennen allemaal de groepsapp van de klas, waaruit nieuwe subgroepsapps ontstaan, waarin leerlingen elkaar digitaal afmaken. En sinds de Luizenmoeder weten we dat dit fenomeen ook onder ouders bestaat. Veelal onttrekt deze digitale diarree zich aan de aandacht van docenten en de school.

Uitgesloten
Online pesten is gewoon een moderne manier van pesten: niet meer ingesloten in de kring op het schoolplein, maar buitengesloten in de groepsapp van de klas. Maar de mediamarktwerking in het onderwijs heeft natuurlijk ook voordelen: digitale methodes (je hoeft nooit meer je boek vergeten mee te nemen), digitale toetsen (je hoeft nooit meer te klagen dat je docent je toets nog steeds niet heeft nagekeken, waarbij je ouders niet meer vertwijfeld Magister tevergeefs checken of dat ene cijfer er eindelijk al in staat), digitale differentiatie (je hoeft nooit meer het laatste deel van de les iets voor jezelf te doen, want je kunt dan altijd nog op je telefoon) en digitale ondersteuning (je hoeft nooit meer te liegen over je huiswerk, want de docent weet exact hoe kort je aan je opdrachten hebt zitten werken). En als het je allemaal teveel wordt, trek je toch de digibetenkaart?

Klei
De mediawijsneuzen zullen het allemaal vast beter weten en verwijzen naar de oorsprong van het tablet: gemaakt van klei en als veelvoorkomende informatiecentrum gebruikt bij nieuwe beschavingen. Het aantal gevonden kleitabletten betreft in ieder geval honderdduizenden tabletten en mogelijk meer dan een miljoen. Naast deze hoeveelheid geldt ook dat deze een groot aantal verschillende onderwerpen behandelen, van economische, bouwkundige, militaire en staatskundige activiteiten tot wetenschap, literatuur en religie. Onderwijs is klaarblijkelijk pas recent overgegaan op het gebruik van uit de kluiten gewassen mobieltjes.

Wist je dat het Latijnse woord magister kapitein of leraar betekent? Zij hadden de smoes van ‘de brug stond open’ en ‘ik moest onderweg stoppen om mijn rooster te checken’ met terugwerkende kracht allang door.

Met de mediawijsheid van nu kun je dus niet zeggen dat vroeger alles beter was!



Cor Verbree (1957) is docent Nederlands op ISW Vakcollege Hoge Woerd in Naaldwijk.
EERDERE COLUMNS