Apps maken lessen gevarieerder, creatiever en leuker

Mei 2019
Op de J.H. Snijdersschool is de iPad niet meer weg te denken. Elke leerling vanaf groep 2 heeft er een. "Onderwijs wordt makkelijker, creatiever en leuker”, vertelt Bram van Mil. De leerkracht van groep 7/8 deelt daarom graag zijn top 5 favoriete apps.
De Rijswijkse basisschool werkt sinds 2012 met iPads. In eerste instantie was er voor elke groep een aantal apparaten, maar dankzij een subsidie hebben nu alle leerkrachten en leerlingen vanaf groep 2 een iPad tot hun beschikking. De leerlingen zijn met de ouders en de school verantwoordelijk voor het apparaat. Ze mogen de iPad mee naar huis nemen. De school bepaalt welke apps erop komen en de leerkracht kan tijdens de les functies als internet uitschakelen.
 
Meerwaarde
“Ik vind de inzet van iPads echt een meerwaarde voor het onderwijs. Ze zijn makkelijk in gebruik, er komt weinig techniek bij kijken en je hebt toegang tot talloze goede (onderwijs) apps en computerfuncties. De iPad en apps maken lessen en lesgeven gevarieerder, ze stimuleren de creativiteit en zorgen voor allerlei andere voordelen. Voor de leerling en de leerkracht. Wanneer ik bijvoorbeeld een instructiefilmpje maak, hoef ik iets niet meerdere keren uit te leggen. Een leerling die nog een keer uitleg nodig heeft, kan dan ook even het filmpje bekijken. Dat geeft mij weer ruimte om iets anders te doen.”
 


Bram van Mil is naast leerkracht ook Apple Distinguished Educator (ADE). Dit is een erkenning van Apple dat je aan onderwijsvernieuwing werkt door computertechnologie in te zetten. Je ervaring en kennis deel je in een netwerk van ADE-leerkrachten in Nederland. Via dit netwerk is Van Mil op de hoogte van de leukste en handigste apps en de laatste ontwikkelingen op gebied van digitaal onderwijs. Voor Lucas-leerkrachten heeft hij een top 5 samengesteld.
 
1. Explain everything
Explain everything is een interactief whiteboard. Met een digitale pen teken en schrijf ik op mijn iPad en de leerlingen kunnen direct meekijken op het bord wanneer ik bijvoorbeeld een staartdeling uitleg. Ik gebruik dit onder andere voor de uitleg van rekenen en taal. Maar ik kan de iPad en pen ook aan een leerling geven die vanaf zijn plek een som kan voordoen. Het doet iets met je klassenmanagement: je bent minder aan het zenden en gaat meer met de kinderen in gesprek. Ze kunnen actiever meedoen.”
 
2. Keynote
“Veruit mijn favoriete app. Voor mij als leerkracht, maar zeker ook voor mijn leerlingen. Het is een soort PowerPoint maar dan van Apple. Je kunt er hele creatieve presentaties mee maken, waarin je allerlei elementen kunt verwerken. Zoals op de iPad gemaakte tekeningen, filmpjes, geschreven tekst, audio-opnames en foto’s. Het is zo leuk om te zien wat leerlingen allemaal maken. Zelf vind ik het handig om met Keynote instructiefilmpjes te maken, over staartdelingen bijvoorbeeld of spellingsregels. Ik plaats ze op een YouTube-kanaal van school, zodat leerlingen het op school of thuis nog eens op hun gemak kunnen terugkijken.”
 
3. Bookcreator
“Zowel voor leerlingen als leerkrachten is Bookcreator is een hele leuke app om zelf een digitaal boek te maken. Dat doe je heel eenvoudig door zelf tekst, beeld en – als je wilt – filmpjes samen te voegen, of door een van de templates te gebruiken. Het is super gaaf voor taalonderwijs. Een collega maakte bijvoorbeeld foto’s van een prentenboek, zette dat naar een digitaal boek en liet de teksten weg. Vervolgens mochten zijn leerlingen er zelf een verhaal bij verzinnen. Je kunt de leerlingen bijvoorbeeld ook specifieke opdrachten geven bij het maken van hun boek, zoals een verhaal op rijm, in elke zin een voltooid deelwoord of een woord met een s-klank.”
 
4. Bordfolio
“Bordfolio is een digitaal portfolio waarin we de ontwikkeling van elk kind bijhouden. Het bestaat als website en app. Leerlingen kunnen er zelf dingen inzetten waarop zij trots zijn, zoals een werkstuk of een spreekbeurt. Maar er staan bijvoorbeeld ook opdrachten in voor een bepaalde leerling. Dit deel van het portfolio is toegankelijk voor de leerling en de leerkracht. In een afgeschermd deel staan de verslagen over de leerling.
Daarnaast is er een algemeen toegankelijk deel van Bordfolio, in dit geval voor de vier groepen 7/8 van onze school. Hierin staat een overzicht van allerlei workshops waarvoor de leerlingen zich kunnen inschrijven. Een paar keer per week kunnen zij kiezen uit onder meer extra reken- of taalbegeleiding, drama, zelfstandig leren, stop-motion filmen en debatteren. Als leerkracht houd je het overzicht, zie je welke activiteiten ze kiezen en kun je zelf ook leerlingen indelen als je dat nodig vindt. Soms is extra rekenbegeleiding nodig, terwijl de leerling het liefst steeds drama kiest.”
 
5. Clips
“De video-app Clips maakt filmen kinderlijk eenvoudig. Dit is een super simpele, maar creatieve manier voor leerlingen om eigen filmpjes te maken. Met een druk op de rode knop begin je direct te filmen en je stopt zodra je loslaat. Ik ben dus geen tijd kwijt met technische uitleg, digitale camera’s, snoertjes, enzovoorts. Je kunt titelkaarten, teksten, emoji’s, muziek en ‘film-takes’ toevoegen of verschuiven.
Ik gebruikte het onlangs voor een opdracht over het thema illusies. Mijn leerlingen gingen zelf met het onderwerp aan de slag en dat resulteerde in hele creatieve filmpjes met illusies erin. Ze zijn dan echt ontdekkend aan het leren, dat geeft zoveel plezier. Ook na schooltijd gaan sommigen ermee door. De volgende dag laten ze trots het resultaat zien. Doordat ze de iPad mee naar huis mogen nemen, kunnen ze thuis met plezier doorleren. Ik vind het gebruik van de iPad en de apps echt een meerwaarde voor het onderwijs.”
 
Meer weten?
- Volg Bram van Mil op Twitter: @meester_bram
- Kijk hier voor veel innovatief onderwijsmateriaal


Tekst Sietske Arkenau
Fotografie Lou Wolfs