5 VRAGEN AAN...
Oktober 2018
Kirsten Smith, gymleerkracht Prins Mauritsschool
Wie ben je?
Ik ben gymleerkracht op de Prins Mauritsschool. Ik heb de Halo gedaan en inmiddels geef ik bijna tien jaar les. De Prins Mauritsschool is ook nog eens mijn eigen oude basisschool. Als vakleerkracht lichamelijke opvoeding werk je meestal op meerdere scholen. Dat deed ik voorheen ook in het basisonderwijs, maar sinds dit schooljaar combineer ik de Prins Mauritsschool met het Stanislascollege, een school in het voortgezet onderwijs.
Op welke manier hou jij je werk interessant?
Vorig jaar ben ik begonnen aan de master Sport en beweeginnovatie aan de HAN in Arnhem. De lerarenbeurs zag ik als een mooie kans om me verder te ontwikkelen. Een master volgen wilde ik al langer. Bij de start doe je een intake en dan vragen ze je een echt probleem in te brengen dat je kunt onderzoeken en oplossen. Daar moest ik wel even over nadenken.
Je hebt iets bedacht om wandeltijd te benutten?
Wij maken gebruik van een gymzaal verderop, daar lopen we naar toe met een aantal groepen, een wandeling van zo'n vijftien tot twintig minuten. Er komt een nieuwe gymzaal in Rijswijk, maar die ligt zelfs nog wat verder weg. Ik rekende eens uit hoeveel onderwijstijd verloren ging aan het wandelen van en naar de gymles. En daar schrok ik behoorlijk van. Ik kwam uit op 52 uur per jaar per leerling. Daar moest iets voor te bedenken zijn.
Hoe pakte je het daarna aan?
Ik ging aan de slag met onderwijs dat op straat gegeven kan worden, uiteraard met alle veiligheid in acht nemend. Ik vond een samenwerkingspartner die mee wilde denken over wat je op straat kunt doen. Voor het onderzoek van mijn masterscriptie richtte ik me op rekenen, maar ik denk dat je er van alles in kunt stoppen, ook taal, natuur en cultuur bijvoorbeeld. Ik ontwikkelde een rekenbox met daarin spelletjes die je onderweg met de kinderen kunt doen. Ik maakte twee groepen: de ene groep kreeg rekenspelletjes onder het lopen naar de gymzaal, de andere niet. De tempotoets gebruikte ik om de vorderingen te meten. Beide groepen gingen vooruit met rekenen, maar de groep met de rekenspelletjes verbeterde zich meer dan de andere groep. De conclusie dat het aan de spelletjes ligt, is niet een-twee-drie te trekken. Het gaat om een klas die bij aanvang al wat sterker was en kleiner. Toch denk ik dat we die wandeltijd nuttig kunnen besteden en het maakt de wandeling zelf ook aangenamer trouwens.
Ga je hiermee verder?
Ik heb een website gemaakt waar een en ander te vinden is, dat mogen anderen ook benutten. En ik kijk of er meer partners zijn die boxen willen ontwikkelen met materialen. Het moet hanteerbaar zijn onderweg, compact, waterbestendig en de veiligheid staat natuurlijk altijd voorop. Ik wil ook proberen om het in kenniskringen te presenteren zodat ik anderen misschien op een idee breng. En ik heb een subsidie gekregen van 3SO voor audiosets, daarmee kan ik het onderwijs onderweg verder verbeteren. Zelf pak ik dit schooljaar de rekenbox weer op met mijn groepen. En ik ga afstuderen!
 


Tekst Annemarie Breeve
Fotografie Kirsten Smith 
EERDERE
5
VRAGEN AAN...