Van praktijkonderwijs naar mbo

Oktober 2018
Na vijf mooie jaren op het Hofstede College stapte de Haagse Gamze Tansel probleemloos over naar het ROC Mondriaan. Op haar nieuwe school wil Gamze zich klaarstomen voor een baan als managementassistente of directiesecretaresse.
“Ik kende al een paar mensen van mijn vorige school en heb een fijne start achter de rug", vertelt Gamze. Wat haar die eerste weken op het Mondriaan verder opviel? De achttienjarige moet opeens hard lachen. “De digitale manier van lesgeven! Haha, dat juist ik dit zeg… Tien jaar geleden had ik echt geen zin in school: ik was snel afgeleid en speelde vooral computerspelletjes. Zet dat eens af tegen mijn overstap nu, van de praktijkschool naar het mbo. Jarenlang kreeg ik les uit boeken, nu halen we veel leerstof uit computers. Dat was in het begin echt even wennen.”
 
Direct thuis
Meer verschillen weet ze niet te noemen, hier blijft het bij. Op haar nieuwe school voelde Gamze zich direct thuis. En daar is ze niet verbaasd over. “Het Hofstede College heeft ons namelijk echt aan de hand genomen en klaargestoomd. De klassen waren klein, we hadden een vast lokaal en spraken veel en vaak met de mentor, die ook nog eens onze vaste leraar was voor verschillende vakken. Net zoals op de basisschool dus. Ook noteerden we in een dossier onze ontwikkelingen en te zetten stappen.”
 
Stage
Daar bleef het niet bij op de praktijkschool. Tijdens een eerste stageperiode leerde Gamze dat de richting Zorg & Welzijn niet haar sterkste kant was. “Hoe leuk die tijd met kinderen en bejaarden ook was, het ging me allemaal te rommelig en actief. Verkoop/Retail & Administratie daarentegen paste heel goed bij me.”
Gamze liep een paar maanden mee bij Haagse Bouwkeet, een groothandel in bouwmaterialen. Als baliemedewerkster mocht ze onder andere binnenkomende telefoontjes afhandelen, afspraken regelen en archiveren. “Zo’n functie achter de balie vind ik echt heel leuk. Ik zit daar op een vaste plek. Ik besef nu dat dit wel lijkt op het computeren dat ik als kind deed. Vanachter mijn bureau overleg ik met collega’s, heb leuke contacten en mag van alles regelen. Ik hoop dat ik me hierin verder kan ontwikkelen.”
 
C-klas
Wat voor Gamze zo vanzelfsprekend lijkt, is niet ieder kind gegeven op een praktijkschool. Neem in dit geval het Hofstede College, een school met zo’n 260 leerlingen. Iedere jaargang bestaat uit drie klassen van elk achttien leerlingen. Na hun schooltijd gaan sommigen de reguliere arbeidsmarkt op, anderen vinden begeleid werk bij een bedrijf of in een organisatie.
Gamze kwam vanaf het vierde jaar terecht in een zogeheten C-klas. Ze kreeg daarin meer huiswerk en het niveau van de lesstof nam toe. Ze behaalde het Entreediploma en mocht om die reden op het Mondriaan starten vanaf niveau twee.
 


“Van al die begeleiding in de voorliggende jaren pluk ik nu de vruchten. Ik ben van plan om mbo2 in één jaar in plaats van twee jaar te halen, al hangt dat direct sterk af van mijn eerste weken hier. Haal ik voor de vakken die ik deze eerste weken volg minstens een zes? Ben ik gemotiveerd? Hoe is mijn werkhouding? Dat zijn allemaal factoren die meewegen in hoe het vervolgtraject eruit komt te zien.”
 
Zelfstandig
Voorbij is de tijd dat een mentor leerlingen van dichtbij intensief begeleidde. “Achttien jaar zijn we inmiddels. Op het Mondriaan moeten we laten zien dat we zelfstandig zijn, tonen wat we willen en kunnen. De theorielessen volgen we in klassen die door het gebouw verspreid zijn. Ieder vak heeft een eigen leraar. Ook is er een studieloopbaanbegeleider die we geregeld zien en spreken. Maar echt niet meer op de manier zoals op de praktijkschool.”
Naast vaardigheden voor het leren van een vak (na de kerstvakantie volgt een lange stageperiode), komt het aan op motivatie. “De verandering van speels en ongeïnteresseerd naar leergierig en gedreven maakte ik rond mijn veertiende. Ik zag hoe vriendinnen op de havo leerden, dat wilde ik ook. Ook had ik veel aan mijn oudere zus, die ook mbo heeft gedaan. En ik merkte zelf hoe leuk het is als je iets gaat beheersen.”
 
Communiceren
Gamze maakt zich op voor een toekomst als assistent-manager of directiesecretaresse en wil daarom Engels en Duits steeds beter leren beheersen. “Zo’n stage als bij Haagse Bouwkeet smaakt echt naar meer. Dat was nog een klein bedrijf, wie weet kan ik later doorgroeien naar een groter bedrijf?” Dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan, beseft ze heel goed. “Ik zal goed met anderen moeten kunnen omgaan.”
Dat merkt ze ook bij haar bijbaantje als caissière bij Albert Heijn. Daar lopen assistent-managers rond die dingen mogen regelen en taken verdelen. “Ik zie hoe belangrijk het is om op een duidelijke, maar ook prettige manier te praten. Dat zie ik niet alleen in de praktijk, ik oefen er ook mee op het Mondriaan, bijvoorbeeld bij het vak Simulatie. Wanneer neem je initiatief, wanneer wacht je even af? Op een goede manier communiceren is ontzettend belangrijk. Op mijn nieuwe school leer ik graag die volgende stappen te zetten.”
 
Tekst Arnoud Kluiters
Fotografie Lou Wolfs