Ontdek wat je talenten en dromen zijn

Juli 2018
Bijna iedereen vraagt zich tijdens z’n carrière weleens af of ‘dit het is’. ‘Blijf ik deze baan voor de rest van mijn leven doen, of ga ik een andere kant op?’ De Lucas Academie ontwikkelde Blik op je toekomst
Dinaida Martina en Margreeth Slok hebben hun strepen verdiend in het onderwijs. Beiden startten respectievelijk vijftien en twintig jaar geleden als zij-instromer in het basisonderwijs. Slok: “Na een opleiding Beeldende vorming en later Fysiotherapie, heb ik de pabo gevolgd. Eerst werkte ik op een Montessorischool, daarna heb ik jarenlang met plezier op de Emmaüsschool in Leidschendam gewerkt.”
 
Uitgeleerd
Dinaida Martina werkte op een afdeling P&O voordat zij de overstap naar het onderwijs maakte. Ze ging als leerkracht op ’t Palet in Den Haag aan de slag. “Ik daag mezelf graag uit en blijf me ontwikkelen. Dat is de rode draad in mijn leven. Ik heb de jaren op ’t Palet dan ook niet alleen voor de klas gestaan. Ik was ook leerkansenprofiel-begeleider. Ik begeleidde overblijfkrachten, heb een overblijftraining ontwikkeld en die op en buiten onze school gegeven. Verder heb ik een opleiding tot bovenschoolse coach po en vo gevolgd en vakleerkrachten gecoacht. Dat vond ik ontzettend leuk om te doen. Maar op een gegeven moment liep alles goed en was ik wel ‘uitgeleerd’ in het basisonderwijs.”


Dinaida Martina

Magreeth Slok is eveneens het type dat zich blijft ontwikkelen. “Ik heb extra opleidingen gevolgd, waaronder remedial teaching en somatic experience. Op een gegeven moment was er alleen nog maar plek voor mij voor de klas, er was geen ruimte meer om mijn kennis in te zetten en door te groeien. Dat vond ik zo zonde. Ik kreeg het minder naar mijn zin en overwoog het onderwijs uit te gaan. Gelukkig zag ik toen op de site van de Lucas Academie de training Blik op je toekomst.”
 
Roddelintervisie
Blik op je Toekomst bestaat uit een oriëntatiedag en een terugkommoment. Doel is de eerste stap te zetten voor je verdere professionele ontwikkeling. Je wordt uitgedaagd na te denken over je kwaliteiten, over wat je echt wilt en hoe je de eerste ontwikkelstappen daartoe zet. Dat gebeurt in kleine groepjes onder begeleiding van een coach. Onderdeel is een zogenoemde roddelintervisie, waarbij de groep over jouw kwaliteiten praat. De dag wordt afgesloten met een pitch over je talent en plannen. Tijdens het terugkommoment hoor je van elkaar wat iedereen al heeft bereikt en of er onderling nog hulp nodig is.
 
“Alles wat er wordt gezegd tijdens de oriëntatiedag, blijft binnen de groep. Dat maakt het veilig om buiten je comfortzone te gaan en vrij te brainstormen. Bovendien gaat het echt om jou: dat je (weer) een gelukkige en gezonde werknemer wordt. Het liefst bij de Lucas natuurlijk, maar als het voor jou erbuiten ligt, is dat ook oké. Dat vind ik mooi”, zegt Margreeth.
Dinaida: “Je bent met een groep mensen die in dezelfde fase zitten en met dezelfde vragen lopen. ‘Wat wil ik?’, ‘Wat kan ik?’, ‘Wat zijn mijn mogelijkheden?’ Je gaat daarmee op een professionele manier aan de slag.” Margreeth: “Onder begeleiding van een coach word je onder druk gezet om in korte tijd te ontdekken wat jouw talent is. Je hebt geen tijd om lang na te denken, je wordt gedwongen spontaan te antwoorden. Ik heb het als een heel effectieve en positieve aanpak ervaren.”
 
Levensklas
Margreeth Slok: “Mijn talent? Ik heb ontdekt dat ik het leuk vind om bij kinderen de kern van een probleem naar boven te halen zodat ze weer met plezier naar school gaan. Als een kind niet goed kan stilzitten, op welke manier kan hij dan wel leren? Waar zit de weerstand? Hoe kan het leren dan anders? Zittend op een skippybal, met aangepaste leermiddelen, na een rondje rennen op het schoolplein?”
Dinaida: “Voor mij heeft het opnieuw bevestigd dat coachen bij mij hoort. Het is geen aangeleerd trucje, maar iets dat echt in mij zit. Tijdens de roddelintervisie zat ik met mijn rug naar de groep terwijl zij over mijn goede kwaliteiten praatten, daar kwam duidelijk weer het coachen naar voren.”


Margreeth Slok

Margreeth: “Ik kreeg ook een duidelijk beeld van mijn droom, namelijk een levensklas. Dat is een klas waarin ik met kinderen kan werken die niet doorsnee zijn. Kinderen die vastlopen en die ik een-op-een kan helpen hun weg weer te vinden met het aanleren van nieuwe vaardigheden. Een plek waar ruimte is voor meer dan alleen onderwijs, waar ze op adem kunnen komen en zichzelf durven en kunnen zijn. Ik kreeg zoveel energie toen ik dit ontdekte! Nog diezelfde middag sprak ik met een deelnemer die vertelde dat er op De Waterwilg zo’n soort klas bestaat.”
 
Liggend leren
Een opdracht na de oriëntatiedag was uitzoeken of je op je eigen werkplek je droom kon verwezenlijken. Margreeth: “Daar was geen ruimte voor. Gelukkig kwam pasgeleden een vacature vrij op De Waterwilg waar ik nu mijn levensklas draai. Dit een SEN-klas met kinderen uit groep 3 tot en met 7 die zo’n vijf uur in de week bij mij komen. Ik bedenk leuke dingen om ze weer met plezier naar school te laten gaan. Ze verzuipen in een gewone klas, ze hebben profijt van wat extra aandacht. Ik hou van gekke dingen: volleyballen in de klas, buiten rennen, liggend leren. Meerdere leerkrachten vertellen dat de kinderen opleven en weer met plezier en interesse les volgen.”
 
Dinaida is uiteindelijk overgestapt naar het voorgezet onderwijs: “Ik kwam op het idee om mentor te worden op het vmbo. Daar kan ik mijn kwaliteiten als coach en begeleider inzetten. Ik vind het erg leuk om met kinderen te werken, naast Nederlands en rekenen ben ik in het contact met de leerlingen veel bezig met gedrag, reflecteren en ik stimuleer ze daarover na te denken. Ik ben blij dat ik deze stap heb gezet.”

Interesse? Meld je hier aan!

Tekst Sietske Arkenau
Fotografie Lou Wolfs