Boldingh, Populier en DAK nieuwe huisgenoten

Maart 2018
Aan het Verhulstplein in Den Haag is een compleet nieuw schoolgebouw verrezen waarin na de kerstvakantie Nutsschool M.M. Boldingh, de mavo van de Populier en een vestiging van DAK kindercentra hun intrek hebben genomen. Een gesprek met de nieuwe bewoners.
Rode bakstenen, gevels geïnspireerd op omliggende huizen, speelpleinen op verschillende hoogtes, houten speeltoestellen en veel groen. De nieuwbouw van Nutsschool M.M. Boldingh, DAK kindercentra en de mavo van Christelijk College de Populier gaat op natuurlijke wijze op in de wijk.

De combinatie van de drie nieuwe bewoners is iets minder natuurlijk. "Tot een paar jaar geleden zat hier alleen de Boldingh. De laatste jaren was er ook een vestiging van DAK kindercentra", zegt Priscilla Ammerlaan, directeur van de basisschool. "Tot we op een gegeven moment vanuit de gemeente in aanmerking kwamen voor nieuwbouw. We moesten de samenwerking zoeken met anderen om op deze plek terug te kunnen komen. Voor de maatstaven van deze tijd was ons leerlingenaantal van zo'n 280 kinderen te laag voor het aantal vierkante meters van deze locatie."

Gemeente als bemiddelaar
"Het was simpelweg te veel grond voor alleen een basisschool en een kinderopvang. De grond in deze wijk is ontzettend duur en dat wil de gemeente dan ook optimaal benutten. Het was uiteindelijk ook de gemeente die bemiddelde en besloot wie zich samen op deze locatie zouden vestigen. De samenvoeging is dus ontstaan om een praktische reden, maar wij zijn er blij mee", zegt mavo-teamleider Gerrit van Pelt van de Populier. "Wij hadden namelijk de bovengrens bereikt op de Populierstraat. Anders hadden wij als school misschien de mavo moeten afstoten. Dat zou jammer zijn, want er is wel veel vraag naar."



"Als school hebben we ervoor gekozen om op deze nieuwe plek de mavo te vestigen. Zo konden we een volledig leerniveau bij elkaar houden. Alle onderbouwleerlingen van mavo, havo en vwo zouden bijvoorbeeld niet passen op deze plek. Met de beschikbare ruimte konden we wel alle 380 mavoleerlingen plaatsen: veertien groepen van brugklas tot eindexamenklas. Voor ons is de uitbreiding naar deze plek positief, omdat we hemelsbreed maar 550 meter van de Populierstraat af zitten."

Locker met oplader
De nieuwe locatie heeft nog meer voordelen volgens de teamleider: "De architect heeft op de buitenruimte bespaard waardoor we binnen veel meer ruimte hebben. Onze lokalen zijn licht en ruim: zestig vierkante meter maar liefst. Sommige lokalen kunnen we uitbreiden naar tachtig vierkante meter. Dat is minstens de helft groter dan gemiddeld. Daarnaast hebben we binnen veel algemene ruimte waar de leerlingen pauze kunnen houden. En er is voor elke leerling een locker met een ingebouwde oplader voor hun telefoon of tablet." 

Eigen ingang
Voor de drie partijen is het samenleven op het Verhulstplein na amper twee maanden al heel gewoon. Priscilla Ammerlaan: "We hebben elk onze eigen schoolingang. Intern zijn we wel met elkaar verbonden. De leerlingen kunnen niet zomaar bij elkaar op bezoek, maar met een sleutel voor de tussendeuren kunnen wij wel bij elkaar langsgaan."
En dat gebeurt geregeld, laat Riki Jacobs, locatiemanager van DAK kindercentra weten: "Als er iets is, loop ik gewoon even bij Priscilla binnen."

Ruimte delen
Het delen van de locatie is volgens alle drie op nog meer vlakken positief. Riki Jacobs: " De Boldingh en DAK delen onder andere de speelpleinen. De binnenspeelplek van de Boldingh mogen wij na schooltijd voor de naschoolse opvang gebruiken, net als het crea- en het kooklokaal. En we delen bijvoorbeeld ook een washok."
Gerrit van Pelt: "Wij delen met de Boldingh de gymzaal. Dat is erg praktisch, want zo kunnen we niet alleen slim gebruikmaken van de ruimte, maar ook van elkaars sportmateriaal."

Snuffelstage
Voor de nabije toekomst zijn er al allerlei ideeën om van elkaars kennis en kunde te profiteren. Gerrit van Pelt: "Wij hebben een lasersnijder en een 3D-printer. Kinderen van de Boldingh zouden daar voor bepaalden projecten bijvoorbeeld gebruik van kunnen maken. Verder kan ik me voorstellen dat sommige leerlingen uit 3 mavo hun snuffelstage bij de basisschool of de kinderopvang kunnen doen."
Ook Riki Jacobs van de kinderopvang kan zich dat wel voorstellen: "Die leerlingen zijn oud genoeg om bijvoorbeeld mee te helpen met het begeleiden van uitjes of bepaalde activiteiten." Priscilla Ammerlaan: "Ik zou het leuk vinden als er voor mijn leerlingen meer mogelijkheden komen om gebruik te maken van de faciliteiten van de Populier, zoals bijvoorbeeld de Feynmanklassen."

Ook qua personeel kunnen zij zich voorstellen dat er overlap ontstaat. In een geval is dat al gebeurd. Riki Jacobs: "Ik had een vacature voor een pedagogisch medewerker. Ik vroeg Priscilla of zij misschien iemand wist. Toen bleek dat de conciërge die bevoegdheid had. Hij heeft met succes gesolliciteerd en werkt nu bij ons allebei."
De samenvoeging op het Verhulstplein blijkt al na een paar maanden een goede combinatie, waar naar alle waarschijnlijkheid op steeds meer vlakken samenwerkingen ontstaan. Priscilla vat de gevoelens van alle drie samen: "Het voelt echt heel natuurlijk en positief!"


Tekst Sietske Arkenau 
Fotografie Lou Wolfs