ISW werft nieuwe leerlingen met online platform

Maart 2018
De periode van leerlingen werven in het Westland is net afgelopen. Voor 7 maart moeten zo'n 1600 leerlingen uit groep 8 hun keuze voor de middelbare school maken. 'Om beter op de veranderende belevingswereld van kinderen te kunnen inspelen, hebben we isw.tv gelanceerd.'
"Haaai, vandaag heeft de DMB-academie - dat staat voor dans, muziek en beeldend - een dansshow voor ons", vertellen twee giebelende meiden van ISW Irenestraat in hun vlog. "DMB is op vrijdag en dat kun je kiezen. We gaan er nu naartoe."



Deze en andere vlogs zijn te vinden op het platform www.isw.tv. Winnie Lijmbach, communicatiemedewerker van ISW: "De website met vlogs, infographics, interviews, filmpjes over favoriete leraren, leuke plekjes op school, de inhoud van een schooltas en bijvoorbeeld over uitstapjes, is een nieuw initiatief. We willen aankomende leerlingen een inkijk geven in de zes scholen van ISW. De belevingswereld van kinderen verandert. Zij zoeken op een andere manier informatie. Alle kinderen hebben tegenwoordig een mobiel of een tablet en lezen minder, een brochure is voor hen niet meer nodig. Met dit platform hopen we beter in te spelen op de behoefte van aankomende leerlingen."

Proeflessen
Het online platform is een aanvulling op de bestaande proeflessen voor leerlingen uit groep 8, de open dagen, de voorlichtingsbezoeken door schoolmedewerkers aan basisscholen, de ouderavonden en de traditionele schoolbrochure. Winnie Lijmbach: "Zeker dit laatste staat steeds verder af van jongeren. De brochure wordt vooral door ouders gewaardeerd. Die willen nog graag een naslagwerkje in handen kunnen houden."



In tegenstelling tot het Haagse voortgezet onderwijs, hoeven ISW en andere middelbare scholen in het Westland zich niet aan richtlijnen te houden bij het werven van nieuwe leerlingen. "De BOVO-procedure geldt niet voor ons en onze aankomende leerlingen, omdat wij buiten de regio Haaglanden vallen. Basisschoolleerlingen hoeven bijvoorbeeld geen top 5 van scholenvoorkeur op te geven. In principe wordt iedereen geplaatst op de school waar hij het liefst naartoe wil", legt Lijmbach uit.

Thuis voelen
"We hebben weliswaar geen overeenkomst rondom het werven van leerlingen afgesproken met de andere scholen in het Westland, maar we gebruiken in onze aanpak bijvoorbeeld geen reclameborden langs de weg of andere schreeuwerige manieren. We willen een zo eerlijk en gevarieerd mogelijk beeld van onze verschillende scholen geven. Een kind moet zich thuis voelen op een school, of dat nu bij een van onze locaties is of bij de concurrent. Dat is ook altijd onze tip aan ouders. Laat je kind een school kiezen waar het zich prettig voelt."

"Hallo allemaal, welkom bij een nieuwe video. We zitten vandaag bij biologie en we gaan de waarde van de energie van een pinda beslissen", zegt een leerling van ISW Sweelincklaan.

Toch poetst elke school zich op gedurende de werfperiode tussen de herfst en eind januari, geeft Lijmbach toe. "De leerlingen zijn onze klanten en die wil je zo goed mogelijk bedienen. Belangrijk is wel dat je als school jezelf blijft, dat je eerlijk bent, maar je mag jezelf wel zo goed mogelijk presenteren. Laat naast de gewone lessen zien welke specialisaties je biedt, welke extra eindexamenvakken je geeft en wat er aan buitenschoolse activiteiten wordt georganiseerd."

BNNVARA Academy
Dit najaar is het platform www.isw.tv gestart. Winnie Lijmbach: "We hebben eerst een vlogwedstrijd uitgezet op alle zes de locaties van ISW. De winnaars hebben een dag meegelopen met twee professionele vloggers van de BNNVARA Academy. Zij hebben ook goed leren filmen en monteren. In samenwerking met de scholen heb ik de draaidagen georganiseerd voor de vloggende leerlingen en heb ik daarvoor in afstemming met een reclamebureau draaiboeken en scripts gemaakt. Het was heel leuk en leerzaam voor de leerlingen."

Winnie Lijmbach vervolgt: "We vinden het als school wel belangrijk dat er niet alleen maar leuke dingen worden gefilmd, ook de reguliere lessen moeten aandacht krijgen zodat er een evenwichtig beeld van de scholen ontstaat. Het idee is om de site telkens te blijven aanvullen. We hebben een lijst met ideeën voor filmpjes. Per school is een teamleider mijn contactpersoon en diegene begeleidt de leerlingen bij het maken van nieuwe vlogs."

Het werkelijke effect en succes van de site is nog niet bekend. Lijmbach: "Dat gaan we nog evalueren, maar een ding is duidelijk. Qua belevingswereld past het wel helemaal bij jongeren."


Tekst Sietske Arkenau 
Fotografie Lou Wolfs