COLLEGA COLUMN
December 2017
Na veel vijven en zessen
In het onderwijs is december traditioneel verbonden aan het kerstrapport. Een toch al opwindende  periode waarin hoge verwachtingen bij elkaar komen: Sinterklaas, advent en rapport.

Vroeger stonden er op je rapport bijna alleen maar cijfers: hele en halve cijfers. Over zoveel achter de komma werd niet geleuterd, gemiddelden bestonden niet voortschrijdend en alles werd in een keurig handschrift neergepend. Alleen vlijt en gedrag konden rekenen op een letter. Over deze twee zaken kon de Sint trouwens in zijn grote boek alles terugvinden: het Sinterklaasleerlingvolgsysteem.

Later werden cijfers vervangen door letterlijke waarderingen vanwege de filosofie dat je kinderen niet zou moeten zien als een nummer. Maar net als bij de gulden en de euro werd stiekem toch een voldoende omgerekend tot een zeven of zelfs een 7. De laatste keer dat ik een uitstekend rapport kon laten zien was trouwens omdat dat ding opvallend uit mijn schooltas stak.

Rapportvergaderingen in het voortgezet onderwijs zijn heden ten dage eigenlijk wat sneue bijeenkomsten waar alleen de leerlingen reikhalzend naar uitkijken omdat hun lessen korter worden of zelfs uitvallen. De bij elkaar geroepen docenten zitten in een carré naar allang bekende cijfers te turen en proberen daar nog iets zinnigs van te zeggen terwijl leerlingen en ouders via Magister alles al in de smiezen hebben.

Opvallend vaak merk je tegengestelde meningen op als het over verschillende vakken gaat. Zo vindt de geschiedenisjuf die gozer opvallend druk, terwijl de gymmees diezelfde gast soms slapend achter de kast aantrof. De leraar wiskunde vond dat meisje geen hoogvlieger, terwijl de docent vreemde talen van mening was dat zij toch wel aan haar plafond zat, waarna LO concludeerde dat ringzwaaien dan toch wel haar ding moest worden. Als de leerlingen die het onderwerp van gesprek zijn, de vergadering zouden bijwonen, zouden zij het laatste beetje vertrouwen in de pedagogische vaardigheden van hun docenten verliezen.

Sommige docenten vervelen zich zo de knetter tijdens dat oeverloos gezanik over het verschil tussen een vijf en een zes, dat zij putten uit een rijk aanbod van alternatieve vergadertrucs. Vroeger waren dat het oplossen van kruiswoordpuzzels door Neerlandici, het afmaken van breiwerkjes door handwerkjuffrouwen en sudoku’s maken door exacte leraren. Tegenwoordig is dat het professioneel gluren op je smartphone of het laatste seizoen van House of Cards netflixen op je chromebook.

Verwacht dus niet veel van de rapportvergadering. Sterker: schaf dat fenomeen snel af en laat bij het lezen van deze column je laatste rapportbespreking dan ook echt de laatste zijn geweest. Je weet al hoe House of Cards afloopt en de oplossing van je kruiswoordraadsel staat in het volgende puzzelboekje!



Cor Verbree (1957) is docent Nederlands op ISW Vakcollege Hoge Woerd in Naaldwijk.
EERDERE COLUMNS