Leerlingen Hofstede Pro debatteren in Haags Kinderrechten Debat

December 2017
Het Haagse gemeentehuis vormde 20 november – de Internationale Dag voor de Rechten van het Kind – het decor voor het Haags Kinderrechten Debat voor middelbare scholieren. Voor het eerst deed ook een team van de Hofstede Praktijkschool mee. Stephy (14): “Het is belangrijk om onze mening te geven.” 
“Eerlijk is eerlijk, toen de teamleider van de onderbouw begin dit schooljaar voorstelde om mee te doen aan het Haags Kinderrechten Debat, hadden mijn collega uit de andere tweede klas en ik onze twijfels”, zegt Jeroen van der Velden, mentor van 2D, openhartig. “Moesten we er wel aan beginnen? Zou praten voor een groep niet te spannend zijn voor onze leerlingen? Zouden ze niet boos of emotioneel worden als ze hun mening moesten beargumenteren? En zouden ze stellingen kunnen verdedigen waar ze zelf niet achterstaan?”

Mondige leerlingen
“Wat uiteindelijk de doorslag gaf? Dat we ook leerlingen hebben die mondiger zijn en sterker in hun schoenen staan. Zij moeten de kans ook krijgen om aan zoiets mee te doen”, zegt Van der Velden enthousiast. Uiteindelijk is er uit de tweede klassen een team van negen leerlingen samengesteld die graag wilden meedoen en aan de verwachtingen konden voldoen. Christos (13), een van de leerlingen uit het debatteam van Hofstede: “Ik ben iemand die debatteren leuk vind. Ik geef graag mijn mening. Dat gaat best goed, maar soms krijg ik ruzie met mensen met een andere mening.”



Het Haags Kinderrechten Debat voor middelbare scholieren wordt jaarlijks rond 20 november georganiseerd: de Internationale Dag voor de Rechten van het Kind. Het is een initiatief van de Kinder- en Jongerenrechtswinkel Den Haag en het Jongeren Informatie Punt. Het Debatbureau verzorgt de begeleiding en uitvoering. Dit jaar namen scholierenteams uit de onderbouw van twaalf middelbare scholen het tegen elkaar op in het gemeentehuis van de stad. Leerlingen uit het praktijkonderwijs, mavo, havo en vwo voerden vurige debatten over de meest uiteenlopende onderwerpen die kinderen aangaan.

Workshop debatteren
“Er waren allemaal stellingen over kinderrechten. Mag je als kind vanaf je twaalfde kiezen waar je wilt gaan wonen als je ouders scheiden?”, vertelt debater Stephy. “Moet het strafbaar worden voor volwassenen om te roken waar kinderen bij zijn? Moet het woord homo verboden worden als scheldwoord?”, somt teamgenoot Sara (14) een aantal van de stellingen op.



Om te leren hoe zij voor of tegen deze en andere stellingen konden debatteren, kregen zij een workshop van het Debatbureau waarin zij leerden argumenteren.
“Na schooltijd kwam er een meneer naar school, hij vertelde over het debat en de onderwerpen en we hebben in groepjes geoefend”, zegt Christos. “Soms was het best moeilijk als je zelf ergens voor was, maar tegen moest zijn. Ik was bijvoorbeeld voor een rookverbod als er kinderen in de buurt zijn, maar ik moest tegen zijn. Ik moest toen anders leren denken”, legt Stephy uit.

Klasgenoten betrekken
Leerkracht Jeroen van der Velden: “Tijdens de workshop heeft het debatteam de basisvaardigheden van debatteren geleerd en geoefend met een paar van de stellingen die zouden terugkomen tijdens het Haagse debat. Ter voorbereiding hebben we ook alle stellingen op papier gekregen zodat we nog konden oefenen met de leerlingen en zij voor- en tegenargumenten konden bedenken. Ook is er in de klas gedebatteerd om de andere klasgenoten erbij te betrekken. Uiteindelijk heb ik voor teamlid een boekje gemaakt zodat zij de onderwerpen nog een paar keer konden doorlezen.”

Luisteren is ook belangrijk
20 november was het zover. Christos: “Het was in het stadhuis, echt bijzonder dat we daar onze mening mochten geven. De teams werden in groepen opgedeeld, de ene helft ging in de hal debatteren en de andere helft in een grote zaal.” Stephy: “In de eerste ronde hebben we gediscussieerd over social media en of je ouders mogen meekijken met wat je doet. Ik vond het belangrijk om mee te doen, want wij hebben ook een mening.” Sara is het daar volledig mee eens: “We hebben iets te zeggen en er werd echt naar ons geluisterd.” Christos: “In sommige landen mag je je mening niet geven, hier gelukkig wel. Maar het is ook belangrijk dat je naar elkaar luistert.”



Mentor Jeroen is met recht trots op het team van Hofstede: “Ze zijn de tweede ronde ook goed doorgekomen en uiteindelijk zesde geworden. Maar het ging niet om het winnen, het was gewoon heel bijzonder voor hen om zo’n positieve ervaring te hebben. Ze deden het echt goed. Ik zag havo- en vwo-klassen die communicatief beter waren, maar die leerlingen hadden alle argumenten ingestudeerd. Ik zag het kind niet meer. Onze leerlingen zijn heel puur, ze maken misschien spreekfouten en kromme zinnen, maar ze zijn echt zichzelf.”

Moeilijke woorden
De jonge debaters hebben veel geleerd, zeggen ze. Stephy: “We hebben geleerd om meer moeilijke woorden te gebruiken, daar kregen we extra credits voor. In de klas geef ik nu ook meer mijn mening, dan lijkt het net of ik weer op het debat ben.” Christos: “Ik kon al debatteren, maar ik heb wel meer geleerd om argumenten te bedenken.”

En doen ze volgende jaar weer mee? Sara: “Ik vond het echt heel leuk, ik zou het nog wel een keer willen doen.” Daar zijn de teamgenoten het mee eens. Stephy: “Maar misschien willen anderen het ook wel en die moeten dan ook de kans krijgen.”
Mentor Jeroen deelt hun mening: “Het was echt heel speciaal, als we volgend jaar weer sterke en mondige leerlingen in de klas hebben, zijn we wat mij betreft van de partij.” 

Tekst Sietske Arkenau
Fotografie archief Hofstede PrO