Kunstonderwijs Esloo College is vooral doen

Oktober 2017
Met een klas naar een museum of het toneel is voor leerkrachten in het praktijkonderwijs een grotere uitdaging dan op reguliere middelbare scholen. Toch weerhoudt dat Annemieke de Gier en Annemieke Runge van Esloo College er niet van om hun leerlingen gevarieerd kunst- en cultuuronderwijs te bieden.
Leerkrachten Annemieke Runge (Beeldende Vorming) en Annemieke de Gier (Textiele Werkvormen) zijn oude rotten in het vak en werken al jaren op het Esloo College in Den Haag. Ook het organiseren van activiteiten op gebied van kunst en cultuur doen zij al langere tijd. “Het is zeker geen vooroordeel dat het lastiger is om voor onze leerlingen buitenschoolse activiteiten te organiseren”, zegt Annemieke Runge, “maar dat is geen reden om het te laten.”

Goede voorbereiding
De leerlingen goed voorbereiden is volgens de twee leerkrachten essentieel, net als een voorbespreking met medewerkers van de te bezoeken locatie. Runge: “Wat een bezoek onder meer lastig maakt, is het gedrag van onze leerlingen. Gaan we bijvoorbeeld naar het Haags Gemeentemuseum, dan hebben we het in de voorbereidende les niet alleen over wat we gaan zien en doen, maar ook over hoe je je moet gedragen. In het museum zelf, maar ook in de tram er naartoe. En voordat we vertrekken, herhalen we dat nog een keer.” Annemieke de Gier valt bij: “We krijgen begrip van de onderwijsmedewerkers van de locaties, alleen suppoosten kunnen wat nors zijn. Gelukkig gaat er maar incidenteel iets fout.”



Esloo College heeft een cultuurplan met daarin ook een variatie aan activiteiten. Naast de lessen Beeldende Kunst en Textiele Werkvormen, zijn er de naschoolse ckv-lessen waarin leerlingen uit klas 1, 2 en 3 twee keer in de week kiezen uit een les sport, kunst, gedichten maken, koken of make-up.
Annemieke de Gier: “Verder schaffen we voor elke leerling jaarlijks een CJP aan. Het accent van ons kunst- en cultuuronderwijs ligt vooral op doen. Veel lezen is lastig voor onze leerlingen.” Runge: “Dat geldt zelfs al voor doe-opdrachten. Als ze eerst een hele instructie moeten doornemen, dan is de lol er snel vanaf.”

Theaterbezoek
De leerlingen uit het eerste jaar gaan onder andere naar een tentoonstelling van het Gemeentemuseum waarbij ze opdrachten uitvoeren. Leerlingen uit het tweede jaar bezoeken dit museum ook en ontwerpen via een tablet een eigen museumkamer. Annemieke de Gier: “Verder gaan we met klas 1 en 2 naar de Koninklijke Schouwburg, naar de voorstelling Belle en het Beest. Leerlingen uit het derde jaar krijgen dansworkshops, klas 4 en 5 bezoeken het toneelstuk Bloedlink. Theaterbezoek moeten we altijd extra goed voorbereiden. Onze leerlingen vinden zo’n bezoek spannend. Ze willen altijd precies weten waar ze zitten en welke andere scholen komen. Ze voelen zich anders en zijn bang op te vallen. Dat proberen we te ondervangen. Bij Theater aan het Spui lukt dat goed. We hebben er goede contacten, we mogen altijd eerder de zaal in en zitten standaard vooraan. Dat geeft rust.”



Runge: “Een ander mooi voorbeeld van een goed ‘doe-ding’ is de workshop gips gieten in museum Beelden aan Zee. Dat doen we met leerlingen uit het derde jaar. Ze leren daar hoe gips door beeldhouwers wordt gebruikt en ze gaan zelf aan de slag met ontwerpen en maken.” Annemieke de Gier is ook enthousiast over een samenwerking met de Grafische Werkplaats: “Voorafgaand aan het bezoek hebben de leerlingen gedichten gemaakt. In de werkplaats zijn zij vervolgens zelf met letters aan de slag gegaan en hebben ze hun eigen gedicht op een creatieve manier gedrukt. Kinderen kunnen je echt verrassen, én zichzelf. Dat is mooi om te zien.”

Verrijking en zelfvertrouwen
Het Esloo College is zo actief op kunst- en cultuurgebied omdat dit het leven verrijkt en de leerlingen meer zelfvertrouwen geeft, vertelt Annemieke Gier. “Ze ervaren dat ze meer kunnen dan ze denken. Je ziet bijvoorbeeld hoe trots ze zijn als ze een Wonderkamer in het Gemeentemuseum hebben ontworpen. Of een gedicht hebben geschreven. Ze geven het vaak niet toe – want dat is niet cool – maar ze vinden het leuk om te doen.” Collega Annemiek: “Ze krijgen het ook vaak niet vanuit huis mee. De enige cultuur die ze kennen, is veelal de straatcultuur. Van ouders komt er dan ook zelden een reactie als we iets ondernemen. Dat is wel jammer, met name voor de leerlingen. Zo was er vorig jaar een Haagse gedichtenwedstrijd. Drie van onze leerlingen wisten de finale te bereiken en een werd de uiteindelijke winnaar. Geen van de ouders is gekomen om zijn kind te zien voordragen.”

Het Esloo College blijft de leerlingen echter volop stimuleren zichzelf te ontwikkelen. Onder andere met het gevarieerde kunst- en cultuuronderwijs. Runge: “Onze leerlingen worden van jongs af aan onderschat, ze hebben vaak gehoord dat ze niets kunnen. Ten onrechte gaan ze daarin geloven. Wij proberen via creativiteit bij te dragen aan hun zelfvertrouwen en te zorgen dat zij uiteindelijk het beste uit zichzelf halen.”


Tekst: Sietske Arkenau
Fotografie Lou Wolfs